Praktijk Acupunctuur

Acupunctuurpraktijk Wan

Praktijk voor Traditionele Chinese Geneeskunde

Acupunctuur

Acupunctuur is een onderdeel van de Traditionele Chinese Geneeskunde die ongeveer 3500 jaar geleden haar oorsprong kende in China. Het is een oude Chinese behandelingsmethode, maar nog steeds up to date om mensen van hun pijn te verlossen, ziekten te genezen en gezonder te maken.

De acupuncturist gebruikt hiervoor fijne dunne naaldjes die in het lichaam geprikt worden in de acupunctuurpunten. Dit zijn speciale plaatsen op het lichaam, die op de meridianen liggen. Pijn situeert zich altijd in één of meerdere meridianen. Door het aanprikken van de acupunctuurpunten wordt de energiestroom in de meridianen hersteld en verdwijnt de pijn.

Bovendien zijn de meridianen met de organen verbonden waardoor de acupuncturist de mogelijkheid heeft de organen gezonder te maken, de immuniteit te verhogen en geest en lichaam te harmoniseren.

In het filmpje “Acupunctuur uitgelegd” van de beroepsvereniging NVA, vind u meer informatie met betrekking tot de werkwijze

Tuina (Massagetechnieken)

Tuina is een van de therapieën van de Traditionele Chinese Geneeskunde. Zij kent een grote variëteit aan verschillende massages die op het lichaamsoppervlak worden toegepast en daarnaast diverse zeer effectieve manipulatietechnieken die op verschillende delen van het lichaam kunnen worden toegepast.

Tui-Na therapie is zeer effectief in preventieve zin en ook als een op genezing gerichte behandeling. Door de yinne en yange aspecten van de lichaamsenergie in balans te brengen en de circulatie van Qi en Bloed te bevorderen kunnen, mits op een deskundige manier toegepast, vele ziektes worden genezen.

Tui-Na werkt erg goed bij bijvoorbeeld migraine, ischias en andere vormen van chronische pijn. En ook voor klachten die samenhangen met spier- en skeletproblemen en met chronische stress, waaronder spijsverteringsklachten.

Kruiden

Chinese kruiden zijn een essentieel onderdeel van de traditionele Chinese geneeskunde (TCM) en dienen om een verstoord balans in het lichaam opnieuw in harmonie te brengen. Al duizenden jaren gebruikt men in China planten voor de genezing van ziekten. De grondslagen van de Chinese kruidentherapie/ kruidengeneeskunde werden ongeveer 2500 jaar geleden schriftelijk vastgelegd.

Tegenwoordig worden kruiden over de hele wereld ingezet voor preventie en het verhelpen van klachten. Het is te merken dat de farmaceutische industrie meer geïnteresseerd raakt in klassieke kruidentoepassingen. De traditionele Chinese kruidengeneeskunde biedt alternatieven, zeker om het gebruik van antibiotica en medicatie met nare bijwerkingen zoveel mogelijk te beperken.

Natuurlijk en effectief

Alles wat voorkomt in de natuur heeft energie. Planten en kruiden hebben hun eigen energie. In het dagelijks leven eten wij groenten om onszelf gezond te houden. Ook kruiden hebben een direct effect op diverse organen en weefsels. Zoals elk acupunctuurpunt een specifieke werking heeft in de energiebalans, heeft ook elk kruid of voedingsmiddel invloed op onze energie en gezondheid.

Chinese kruidentherapie gaat goed samen met andere behandelvormen binnen en buiten de traditionele Chinese geneeskunde. Bij behandelingen zoals acupunctuur (traditioneel, oor en elektro), cupping en tuina is het een goede aanvulling. Afhankelijk van de klacht(en) en de behandeling die u volgt, kunt u advies krijgen over welke kruiden bij uw situatie passen.

Kwaliteit en toepassing van Chinese kruidentherapie

De kwaliteit van kruidenformules moet aan duidelijke eisen voldoen. Er is een strenge controle om de werkzaamheid en veiligheid te garanderen. Tegenwoordig worden kruiden vaak ingenomen in de vorm van pillen en poeder, van dezelfde kwaliteit als losse kruiden.

Wat kunnen kruiden voor u betekenen?

Er zijn ongeveer driehonderd Chinese kruiden die in kruidenformules voorkomen. Elke kruidenformule valt te beschrijven in termen van koud, koel, warm, heet of neutraal. Ook is ieder individu anders. Afhankelijk van uw klachten en constitutie stelt de behandelaar speciaal voor u een kruidenformule. Gedurende de behandeling wisselt de samenstelling van de kruidenformules voortdurend. Alle eigenschappen van de kruiden houden verband met bepaalde organen en systemen van het lichaam.

Cupping

Cupping is een methode waarbij een speciaal kopje, gemaakt van glas of aardewerk wordt aangebracht op het huidoppervlak. Door het kopje kortstondig te verwarmen ontstaat een vacuüm-kracht op de huid. Het is een krachtige methode om spierknopen te ontspannen.

Bovenop en rondom de pijnlijke spier worden huid en bindweefsel stevig gestimuleerd. Het onderliggende gebied wordt extreem goed doorbloed en door reflexwerking komt het onderliggende spiergebied tot ontspanning.

Moxa

Moxibustie (moxatherapie), is een begrip uit de klassieke acupunctuur. Moxa is een kruid met een verwarmende werking. Bij moxibustie wordt een propje van de aangestoken moxa, bovenop de in het lichaam gestoken naald geplaatst en door de intensieve warmte via de naald naar een zogenaamd acupunt geleid, met als doel een tekort aan Qi op te heffen en de Qi stroom te bevorderen.

Behandelaars doen vaak zowel acupunctuur als moxibustie in dezelfde sessie wanneer dit passend is voor de diagnose en behandelingsstrategie. Behandelaars zijn van mening dat de therapieën elkaars effectiviteit vergroten wanneer ze samen worden gebruikt.